Kurs sędziowski 2018
I. Dlaczego kurs?
Lata 2016-2018 obfitowały w liczne szkolenia organizowane przez Europejską Ligę Brydżową (Ateny, Praga, Cypr), a ponieważ jestem wykładowcą i tzw. group leaderem w Komisji Sędziowskiej EBL uzbierało się trochę tych materiałów szkoleniowych i czuję się zobligowany do podzielenia się tą wiedzą z naszymi sędziami.
II. Zasady kursu sędziowskiego
1. Wszystkie problemy i ich omówienia będą prezentowane on-line na mojej stronie internetowej latala.pl. Każdego dnia ukaże się kilka problemów, a następnego dnia przekażę sugerowane rozwiązania. Dlaczego tylko sugerowane? Interpretacja prawa brydżowego w wielu aspektach jest przedmiotem ciągłych dyskusji, więc istnieją obszary tzw. szarej strefy, gdzie przepisy nadal próbują nadążyć za brydżowym życiem. Oczywiście będzie możliwość przedyskutowania problemów i skupieniu się na wątpliwościach.
2. Problemy będą publikowane bezpośrednio na stronie, ale również będą dołączone pliki .pdf do wydruku. To samo będzie z odpowiedziami.
Italikami czyli kursywą będą podawane przepisy Międzynarodowego Prawa Brydżowego 2017, cytaty, jak również w italiku będzie sfingowana dyskusja w komentarzach.
Pogrubienia spróbują zwrócić uwagę na istotne fragmenty przepisu, komentarza, etc.
3. Problemy będą – w miarę możliwości – pogrupowane tematycznie. Dzienna dawka będzie obejmować 2-4 problemy. Odpowiedzi ukażą się następnego dnia wraz z porcją kolejnych przypadków. Jeśli problemów, co może się zdarzyć, będzie więcej, to będzie oznaczać, że chwilowo wygrałem walkę z własnym, słodkim lenistwem. Jeśli, czego nie wykluczam, w danym dniu nic się nie ukaże, to będzie oznaczać, że znów przegrałem. Muszę nadmienić, że w moim starciu z własnym lenistwem, rozkoszne „nic nierobienie”, (co jest równoznaczne z sięgnięciem po kolejną książkę) prowadzi zdecydowanie na punkty.
III. Program ogólny kursu
1. Wprawki czyli coś na rozgrzewkę i nie tylko
W pierwszej części umieszczę kilkanaście/kilkadziesiąt problemów o różnym stopniu trudności. Każdy sędzia z zamkniętymi oczami powinien poradzić sobie z prostymi problemami, praktycznie bez sięgania do przepisów, ale z możliwością podania właściwego numeru. Natomiast te trudniejsze, często kontrowersyjne, będą wymagały większego zastanowienia i zapewne bez dyskusji nie obejdzie się.
2. W części drugiej zaprezentuję przykłady do zmian w prawie 2017, a przede wszystkim, do wzbudzającego najwięcej emocji przepisu o odzywkach porównywalnych.
3. W części ostatniej będą problemy „deserowe” czyli często wzbudzające więcej śmiechu niż nastręczające kłopotów.
Pytania, wątpliwości ślij na slawek@latala.pl
-
Rozgrzewka A – 3 problemy związane z kartą zagraną
-
Rozgrzewka A – odpowiedzi, komentarz
-
Rozgrzewka B – 4 problemy z alertami, wyjaśnieniami, błędna informacją
-
Rozgrzewka B – odpowiedzi, komentarz
-
Rozgrzewka C – 2 problemy z deklaracjami (klejmami)
-
Rozgrzewka C – odpowiedzi, komentarz
-
Rozgrzewka D – 3 problemy z kartami przygwożdżonymi
-
Rozgrzewka D – odpowiedzi, komentarz
-
Rozgrzewka E – 3 problemy z fałszywym renonsem
-
Rozgrzewka E – odpowiedzi, komentarz
-
Zapowiedzi porównywalne – pierwsza przymiarka
-
Zapowiedzi porównywalne – wprowadzenie
-
Zapowiedzi porównywalne – odpowiedzi do pierwszej przymiarki
-
Zapowiedzi porównywalne – wyrównywanie strat
-
Rozgrzewka F – za mało, za dużo
-
Rozgrzewka F – odpowiedzi, komentarz
-
Rozgrzewka G – groch z kapustą
-
Rozgrzewka G – odpowiedzi, komentarz
-
Fałszywy renons jeszcze raz
-
Fałszywy renons – omówienie