Archiwa tagu: przywracanie sprawiedliwości

Kiedy as atutowy lewy nie bierze

Kazio Jordan, mój znajomy z rozlicznych spotkań na wczasach brydżowych, wyraził swoją wątpliwość w sprawie przepisu egzekwującego kary za fałszywy renons:

„…Gra towarzyska, domowa, na zapis chicago, pierwsze rozdanie, trochę zamieszania i dlatego tak poszło, a byłem pożałowania godnym sprawcą. Kontrakt 3 z kontrą. 5-kartowa końcówka, 4 lewy już oddane.

rozd. 1
Rozd. N,
po partii: —

bez
znaczenia
-
W
A
543
[ Rozd. 1 ] 9
-
743
2
K6
-
5
D10

Rozgrywający gra K, a ja nie dokładam 9, wyrzucam trefla. Potem gra dobrego trefla, przebijam, odchodzę w karo i zabieram się do zapisania bez 2 z kontrą. Zaraz, zaraz, fałszywy renons, 2 lewy dla mnie, mówi rozgrywający i chce pisać „swoje”. Zaraz, zaraz, gra już wtedy musiała być przegrana bez 1, rezonuję, lewy obrońca nie może się pomylić i wyrzucić A. Kiery, licytowany przez niego kolor, zgrał na początku 3 razy górą, a trzeciego przebił rozgrywający (rozkład kierów był 6322 z dublem u rozgrywającego). Sprawa oczywista, że przegrane bez 1. Sędzia nie może wyniku gry w oczywisty sposób przegranej, tak jak karty w końcówce leżały, zmienić na „swoje”. Dyskusja trochę trwała, w końcu zgodziliśmy się na pominięcie wyniku rozdania i zaczęliśmy jeszcze raz od początku. Lecz problem mnie frapuje. Raz – jaki powinien być werdykt w opisanym przypadku? A dwa – jaki powinien być, gdyby w momencie fałszywego renonsu rozgrywający już był bez 1 (gdybyśmy ściągnęli wcześniej karową)?

Problem jest interesujący i bardzo typowy. Przepis 64.A2: Jeżeli lewa, w której nastąpił fałszywy renons, nie została wzięta przez gracza wykraczającego, wówczas, jeśli strona wykraczająca wzięła tę czy też którąś z następnych lew, to po zakończeniu rozgrywki jedną z tych lew przekazuje się stronie niewykraczającej.

Czy lewa z fałszywym renonsem została wzięta przez wykraczającego:

Nie.

Przepis nakazuje oddać tylko jedną lewę, co w konsekwencji prowadzi do bez jednej, co spowodowało, że tym razem wykraczającemu się upiekło, ale zamieńmy rozgrywającemu 6 na kartę starszą od 9. Końcówka wygląda tak:

rozd. 1
Rozd. N,
po partii: —

bez
znaczenia
-
W
A
543
[ Rozd. 1 ] 9
-
743
2
KW
-
5
D10

Rozgrywający zagrał K. E nie dołożył 9. Rozgrywający zagrał W i E znów nie dołożył pika, po czym przebił trefla i odebrano jeszcze asa karo.

Decyzja?

Z góry mówię, że nie jest łatwa, a działamy w oparciu o przepis 64 prawa brydżowego

Jeśli chcesz się sprawdzić, to prześlij propozycję werdyktu na adres slawek@latala.pl

Odpowiedź w sobotę, 25 lutego, około południa