Archiwa tagu: Bermuda Bowl

4. 3pik? (błędna informacja)

Bermuda Bowl, półfinał, segment 4/6

Mecz Bułgaria – USA 2

pokój zamknięty

rozd. 20
Rozd. W,
po partii: Obie
AK65
974
102
9643
W109732
A10
765
85
[ Rozd. 4 ] D8
K8532
ADW4
W2
4
DW6
K983
AKD107
W N E S
Brad MOSS Julian STEFANOW Joe GRUE Ivan NANEV
 pas pas  1 2
ktr 2* pas 2BA
pas 3 3 pas
pas??? pas

*) N -> E    silne uzgodnienie trefli

S -> W      transfer na piki

3 zakończyła się wpadką bez dwóch, 200 dla NS, ale po zakończeniu rozgrywki Brad Moss wezwał sędziego, gdyż siedzący po jego stronie Ivan Nanev wytłumaczył odzywkę 2 jako transfer na piki.

Jeśli zostałbym poinformowany, że 2 oznacza dobre uzgodnione trefli, to miałbym szansę zgłosić nieforsujące 3, oddając tylko 5 lew, stwierdził Moss. Opis systemu Bułgarów ujawnił, że 2 oznacza „silne uzgodnienie trefli”, więc Moss otrzymał błędną informację i musiałem zająć się problemem.

Kilka słów wyjaśnienia licytacji. Otóż w większości systemów zgłoszenie nowego koloru po interwencji przeciwnika jest forsujące, w odróżnieniu od polskiego stylu, gdzie jest wręcz odwrotnie. Odpowiedzi po interwencji są nieforsujące i UWAGA – na wszystkich zawodach zagranicznych MUSZĄ być alertowane jako nieforsujące. Więc Brad Moss nie mógł zgłosić 2 w miejsce kontry, gdyż wskazałby dużo ładniejszą i silniejszą kartę.

Przepytałem 6 zawodników co licytują po 3 swojego partnera i 3 z nich (w tym Marek Wójcicki) poważnie rozważyłoby 3, jeden wahał się pomiędzy pasem a 3, a 2 spasowałoby.

Prawo zezwala w sytuacji błędnej informacji wyważenie wyniki rozjemczego, więc bazując na wyniku panelu i traktując WE jako stronę niewykraczającą orzekłem, że w 2/3 padnie 3 bez jednej, a w 1/3 będzie pas. Ponieważ na drugim stole Pszczoła z Rosenbergiem zalicytowali i wygrali z kartami NS 3 BA, więc wynik z 9 impów dla USA 2 podwyższył się do 10,33. Przynajmniej było wiadome, że remis, z uwagi na ułamek, jest w tym meczu niemożliwy

Zaraz, zaraz, co bardziej wnikliwy czytelnik zakrzyknie, przecież 3 jest bez dwóch, więc to nic nie zmienia. I będzie miał rację. Jest bez dwóch, ale po bardzo nietypowej obronie. Zawodnik N musi zawistować w karo (lub w trefla, partner w pika i teraz karo), aby w niedalekiej przyszłości wziąć przebitkę w tym kolorze. Szansa na takie zagranie jest jednak mocno wątpliwa, a ponieważ wszelkie wątpliwości rozstrzygamy na korzyść strony niewykraczającej, więc…

Protokół z tego rozdania tutaj