Kurs sędziowski

Kurs sędziowski 2018

I.             Dlaczego kurs?

Ostatnie dwa lata obfitowały w liczne szkolenia organizowane przez Europejską Ligę Brydżową (Ateny, Praga, Cypr), a ponieważ jestem wykładowcą i tzw. group leaderem w Komisji Sędziowskiej EBL uzbierało się trochę tych materiałów szkoleniowych i czuję się zobligowany do podzielenia się tą wiedzą z naszymi sędziami.

II.           Zasady kursu sędziowskiego

1.   Wszystkie problemy i ich omówienia będą prezentowane on-line na mojej stronie internetowej latala.pl. Każdego dnia ukaże się kilka problemów, a następnego dnia przekażę sugerowane rozwiązania. Dlaczego tylko sugerowane? Interpretacja prawa brydżowego w wielu aspektach jest przedmiotem ciągłych dyskusji, więc istnieją obszary tzw. szarej strefy, gdzie przepisy nadal próbują nadążyć za brydżowym życiem. Oczywiście będzie możliwość przedyskutowania problemów i skupieniu się na wątpliwościach.

2.   Problemy będą publikowane bezpośrednio na stronie, ale również będą dołączone pliki .pdf do wydruku. To samo będzie z odpowiedziami.

Italikami czyli kursywą będą podawane przepisy Międzynarodowego Prawa Brydżowego 2017, cytaty, jak również w italiku będzie sfingowana dyskusja w komentarzach.

Pogrubienia spróbują zwrócić uwagę na istotne fragmenty przepisu, komentarza, etc.

3.   Problemy będą – w miarę możliwości – pogrupowane tematycznie. Dzienna dawka będzie obejmować 2-4 problemy. Odpowiedzi ukażą się następnego dnia wraz z porcją kolejnych przypadków. Jeśli problemów, co może się zdarzyć, będzie więcej, to będzie oznaczać, że chwilowo wygrałem walkę z własnym, słodkim lenistwem. Jeśli, czego nie wykluczam, w danym dniu nic się nie ukaże, to będzie oznaczać, że znów przegrałem. Muszę nadmienić, że w moim starciu z własnym lenistwem, rozkoszne „nic nierobienie”, (co jest równoznaczne z sięgnięciem po kolejną książkę) prowadzi zdecydowanie na punkty.

III.         Program ogólny kursu

1.   Wprawki czyli coś na rozgrzewkę i nie tylko

W pierwszej części umieszczę kilkanaście/kilkadziesiąt problemów o różnym stopniu trudności. Każdy sędzia z zamkniętymi oczami powinien poradzić sobie z prostymi problemami, praktycznie bez sięgania do przepisów, ale z możliwością podania właściwego numeru. Natomiast te trudniejsze, często kontrowersyjne, będą wymagały większego zastanowienia i zapewne bez dyskusji nie obejdzie się.

2.   W części drugiej zaprezentuję przykłady do zmian w prawie 2017, a przede wszystkim, do wzbudzającego najwięcej emocji przepisu o odzywkach porównywalnych.

3.   W części ostatniej będą problemy „deserowe” czyli często wzbudzające więcej śmiechu niż nastręczające kłopotów.

Pytania, wątpliwości ślij na slawek@latala.pl